Examining the recent developments in services marketing research[taliem.ir]

Examining the recent developments in services marketing research

ABSTRACT

against the background of the rising importance of services in research and practice, this study  systematically examines service-related publications over the last ten years to identify a set of the most relevant topics in services research. This enquiry involves pursuing two central research objectives. The frst question is directed at analyzing the recent development in theoretical research activity in this feld and its  scope as well as identifying recurring research topics and research methods. The second objective is to investigate the global diffusion in services research. With these objectives, the study reviews 1,840 papers on topics specifc to services marketing that were published between 2000 and 2009 in the 34 most relevant marketing journals, based on the VhB JOUrQUal 1 ranking from 2003 (VhB 2003). The fndings of the frst question report on recent developments in services marketing research since 2000, culminating in its current status as an established discipline within marketing research. The study identifes the most frequently covered research topics (i.e., ‘service quality’ and ‘service customer’) and shows that quantitative empirical research frameworks prevail within services marketing research. Focusing on the geographic development of services marketing research, it shows that services marketing research is not yet undertak  en on a truly global scale; associated with the identifcation of geographic areas of concentration, it furthermore reveals a correlation between an author’s and editor’s geographic location of activity.

INTRODUCTION

In recent years, modern economies have experienced a shift from the industrial manufacturing sector to the service sector. in line with this development, services marketing as a sub-discipline of marketing science has established itself as a widely accepted feld of research (rust and chung 2006, p. 560 f.). The origin of services marketing has its seeds in the late nineteen-seventies: since it was not possible for traditional concepts to be applied successfully to marketing services, academics called for marketing science to break free from its  product-orientated viewpoint (shostack 1977). recent research discussions in marketing science even suggest that, in time, interest in the service aspects of marketing will totally eclipse the interest in goods, given the rowing service-oriented logic that is beginning to predominate in this feld. it is not long ago, with discussions on the challenging new paradigm presented by the book, “new ominant logic for marketing”  (Vargo and lusch 2004), that the discipline of services marketing began to attract acute scientifc interest.

چکیده

در مقابل اهمیت رو به افزایش خدمات در تحقیقات و عمل، این مطالعه به طور سیستماتیک نشریات مرتبط با خدمات را طی ده سال گذشته مورد بررسی قرار می دهد تا مجموعه ای از موضوعات مرتبط را در تحقیقات خدمات شناسایی کند. این تحقیق شامل دو هدف تحقیق مرکزی می شود. سوال اصلی این است که تحلیل وضعیت اخیر فعالیت تحقیق نظری در این فله و دامنه آن، و نیز شناسایی مباحث تدریس و روش تحقیق در حال انجام است. دومین هدف تحقیق در مورد انتشار جهانی در تحقیقات خدماتی است. با این اهداف، این مطالعه 1840 مقاله را در مورد موضوعات مربوط به بازاریابی خدماتی که در بین سال های 2000 تا 2009 در 34 مجله مربوط به بازاریابی مطرح شده است، بر اساس رتبه بندی VHB JOUrQUal 1 از سال 2003 (VhB 2003)، بررسی می کند. نتایج تحقیق در مورد پیشرفت های اخیر در تحقیقات بازاریابی خدماتی از سال 2000 گزارش شده است، که در وضعیت فعلی آن به عنوان یک رشته در زمینه تحقیقات بازاریابی منجر شده است. این مطالعه موضوعاتی را که اغلب پوشش داده شده اند (به عنوان مثال “کیفیت خدمات” و “مشتری خدمات”) مشخص می کند و نشان می دهد که چارچوب تحقیقاتی کمی تجربی در تحقیقات بازاریابی خدمات غالب است. با تمرکز بر توسعه جغرافیایی تحقیقات بازاریابی خدمات، نشان می دهد که تحقیقات بازاریابی خدمات هنوز در مقیاس جهانی واقع نشده است؛ در ارتباط با شناسایی مناطق جغرافیایی تمرکز، علاوه بر این نشان می دهد همبستگی بین موقعیت جغرافیایی نویسنده و سردبیر فعالیت است.

مقدمه

در سال های اخیر، اقتصادهای مدرن تغییری را از بخش تولید صنعتی به بخش خدمات تجربه کرده اند. در راستای این توسعه، بازاریابی خدمات به عنوان یک رشته رشته ای از علوم بازاریابی خود را به عنوان یک فلسفه شناخته شده تحقیق (زنگ و چانگ 2006، ص 560 ف.) تاسیس شده است. منشاء بازاریابی خدمات در اواخر دهه 1970 میلادی بذرهای خود را به وجود آورده است: از آنجاییکه مفاهیم سنتی به طور موفقیت آمیز به خدمات بازاریابی امکان پذیر نبود، دانشگاهیان از علم بازاریابی خواستند که از دیدگاه مربوط به محصول خود خلاص شود (Shostack 1977). بحث های تحقیق اخیر در زمینه علم بازاریابی حتی نشان می دهد که در زمان علاقه مند به جنبه های خدمات بازاریابی، علاقه ای به کالاها، با توجه به منطق سرویس گریزگی که در این فلوئید غالب می شود، کاملا مورد توجه قرار می گیرد. پیش از آن، با بحث در مورد پارادایم جدید چالش انگیز ارائه شده توسط این کتاب، “منطق جدید برای بازاریابی” (Vargo and lusch 2004)، بازنشستگی خدمات بازاریابی شروع به جذب علم حاد کرد.

Year: 2012

Publisher : SPRINGER

By :  Manfred Bruhn ,Matthias Mayer-Vorfelder, Alexander Maier

File Information: English Language/ 12 Page / size: 309 KB

Download

سال : 1391

ناشر : SPRINGER

کاری از : منفرد برون، ماتیاس میر وورفلدر، الکساندر مایر

اطلاعات فایل : زبان انگلیسی / 12 صفحه / حجم : KB 309

لینک دانلود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید