hoghoghodastmozzd

حقوق و دستمزد

سیستم حقوق و دستمزد چیست

نگاه اجمالی به سیستم حقوق و دستمزد

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از حقوق و دستمزد داشته باشیم ، حقوق و دستمزد سیستمی است که از طریق آن حق الزحمه ی کارکنان یک مجموعه را محاسبه می کنیم.

اما اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم ، حقوق و دستمزدسیستمی است  که در آن حق و حقوق کارکنان بعنوان مثال حق شیفت ، پاداش سالانه ، پاداش هیات مدیره ، حق شیفت،حق لباس و غیره و کسورات بعنوان مثال مالیات ، بیمه ،وام و غیره را طی یک فیش حقوقی ارائه می شود.

سیستم حقوق و دستمزد در قدیم بصورت دستی و کاغذی صورت می گرفت اما در حال حاضر با استفاده از سامانه های نرم افزاری صورت میگیرد.

عامل حقوقی

به هر کدام از فیلد های حقوقی یک عامل حقوقی اطلاق می شود ، هر عامل حقوقی از فرمول یا ترکیب فرمول عامل های حقوقی دیگر تشکیل می شود.مثلا در زیر فرمول اضافه کاری را بررسی میکنیم:

فرمول اضافه کار =میزان ساعات اضافه کاری، ضربدر 140 درصد ،ضربدر 220 ساعت ،تقسیم بر حقوق پایه

همان طور که مشاهده می شود فرمول اضافه کاری از وجود تعدادی عدد و عامل حقوقی بدست می آید.

جایگاه سیستم حقوق و دستمزد

در سیستم های کارمندی حقوق و دستمزد جایگاه بسزایی یا بهتر بگوییم لا ینفکی دارد یعنی در واقع نمی توان تصور کرد مجموعه ای بدون سیستم حقوق و دستمزد ، سیستم های حقوق و دستمزد براساس حکم فرد و تعدادروزهای کارکرد و عوامل حقوقی (اضافات و کسورات) حقوق فرد را محاسبه می کند .

تفاوت سیستم حقوق و دستمزد و منابع انسانی

در برخی از مجموعه های کوچک سیستم حقوق و دستمزد کار سیستم منابع انسانی را انجام میدهد یعنی احکام را صادر و براساس آن حقوق را محاسبه می کند اما بصورت حرفه ای این دو سیستم کاملا کاری متفاوت انجام می دهند ، سیستم منابع انسانی مسائلی مانند صدور احکام را انجام می دهد اما سیستم حقوق و دستمزد محاسبات حقوق را براساس احکام صادره از سیستم منابع انسانی انجام میدهد و سند حسابداری آن را صادر می کند.جهت آموزش هرچه بهتر و کابردی این سیستم به آموزش حقوق و دستمزد به اینجا را بررسی بفرمایید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید