حاکمیت شرکتی و مدیریت سود
حاکمیت شرکتی و مدیریت سود
رابطه ی سرمایه و مدیریت سود امروزه مورد توجه و بررسی بسیاری قرار گرفته است. در این مقاله تاثير اندازه شرکت، ساختار مالکيت و حاکميت شرکتي بر گرايش مديران در انتخاب نوع مديريت سود نيز مورد بررسي قرار مي گيرد. انگیزه ای که مدیران از مدیریت سود کسب می کنند را می توان به 2 گروه تقسیم کرد :
1) مدیریت سود کارا
2) فرصت طلبانه
نظام حاکمیت شرکتی اثربخش به کیفیت گزارشگری و سود بالاتر منجر میشود و مدیریت سود را محدود میکند. برخی از معیارهای مهم از جمله اندازه هیئت مدیره، استقلال هیئت مدیره و میزان پاداش اعضای هیئت مدیره برای حاکمیت شرکتی مورد توجه قرار گرفته است و همچنین برای مدیریت سود از مدل تعدیل شده جونز و برای مدیریت مالیات از معیارهای نرخ موثر مالیاتی قطعی، حسابداری و جاری استفاده شده است. یکی از نقش های حاکمیت شرکتی کاهش تضاد منافع بین سهامداران و مدیران است. نقش حاکمیت شرکتی زمانی مفید تر می شود که مدیران از منافع سهامداران منحرف می شوند.نمونه ای از انحراف از منافع سهامداران مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!