Water is an economic good How to use prices to promote[taliem.ir]

Water is an economic good: How to use prices to promote equity, efficiency, and sustainability

ABSTRACT

In 1992 the Dublin Water Principles claimed ‘‘water as an economic good’’ for the first time in a UN setting. But water has been recognized as an economic good for many centuries before 1992. Throughout Europe and the early United States private water supply companies thrived in a wide variety ofsettings. The ‘‘sanitary revolution’’ ofthe 19th century saw the demand for public ownership and management ofmost ofthese companies in the name ofpublic health. This, of course, did not obviate the need for water to be treated as an economic good, but a heavy emphasis on the public-good nature ofwater and its disposal led to the development ofheavily subsidized public systems. With the exception ofFrance, this was the path followed in most countries around the world. In the late 1980s, however, the World Bank and other multilateral and bilateral institutions discovered the virtues of‘‘privatization’’ in the provision ofpublic services and with privatization all of the attendant problems of setting tariffs and prices.

INTRODUCTION

There are many different ways to promote equity, efficiency and sustainability in the water sector and water pricing is probably the simplest conceptually, but maybe the most difficult toimplement politically. For example, the typical command and control approach taken in most countries with respect to water management leads to large government involvement because ofits needs for detailed hands-on monitoring and measurement. Using price policies, however, still requires significant government intervention to ensure that equity and public goods issues are adequately covered. This paper focuses on the role of prices in the water sector and how they can be used to promote equity, efficiency, and sustainability. Economic theory has long ago explained how correct pricing ofprivate and public goods can lead to gains in economic efficiency. From this literature, however, it is assumed that, given the typical price and income elasticities for water and the typical income distributions encountered, raising prices is regressive and therefore reduces equity. We argue in this paper that the conventional wisdom is incorrectFincreasing prices can improve equity. Higher water rates allow utilities to extend services to those currently not served and those currently forced to purchase water from vendors at very high prices.

چکیده

در سال 1992، اصول آبخیز دوبلین “آب به عنوان یک خیر اقتصادی” را برای اولین بار در محیط سازمان ملل ادعا کرد. اما آب چندین قرن قبل از سال 1992 به عنوان یک مزیت اقتصادی شناخته شده است. در سراسر اروپا و در اوایل ایالات متحده شرکت های خصوصی تامین آب در انواع مختلفی از تنظیمات رشد کرده اند. “انقلاب بهداشتی” قرن نوزدهم تقاضای مالکیت عمومی و مدیریت اکثر این شرکت ها را به نام بهداشت عمومی دید. البته، البته، نیاز به آب را به عنوان یک خیر اقتصادی نادیده گرفت، اما تأکید سنگین بر طبیعت عمومی آب و دفع آن منجر به توسعه سیستم های عمومی دولتی شد. به استثنای فرانسه، این مسیر در بسیاری از کشورها در سراسر جهان دنبال شد. با این حال، در اواخر دهه 1980، بانک جهانی و دیگر نهادهای چندجانبه و دوجانبه مزایای «خصوصی سازی» را در فراهم ساختن خدمات عمومی و خصوصی سازی تمام مسائل مربوط به تنظیم تعرفه ها و قیمت ها کشف کردند.

مقدمه

راه های مختلفی برای ارتقاء عدالت، بهره وری و پایداری در بخش آب وجود دارد و قیمت های آب احتمالا ساده ترین مفهومی است، اما شاید سخت ترین عملیات از نظر سیاسی. به عنوان مثال، رویکرد فرماندهی و کنترل معمولی که در اکثر کشورها با توجه به مدیریت آب در نظر گرفته شده، منجر به دخالت دولت بزرگ می شود، زیرا نیاز به مراقبت و نظارت دقیق دارد. با این حال، با استفاده از سیاست های قیمت گذاری، مداخلات دولت عمدتا مستلزم دخالت دولت است تا اطمینان حاصل شود که مسائل مربوط به حقوق صاحبان سهام و مسکن به طور کامل پوشش داده می شود این مقاله بر نقش قیمت ها در بخش آب تمرکز کرده و چگونگی استفاده از آنها برای ارتقاء عدالت، کارایی و پایداری را مورد توجه قرار می دهد. نظریه اقتصادی مدتها پیش توضیح داده است که چگونه قیمت مناسب کالاهای خصوصی و عمومی می تواند منجر به افزایش بهره وری اقتصادی شود. از این ادبیات، با این حال، فرض می شود که با توجه به قیمت و درآمد معمول برای آب و توزیع های معمول درآمد، افزایش قیمت ها رگرسیون و بنابراین کاهش ارزش سهام را کاهش می دهد. ما در این مقاله استدلال می کنیم که عقل متعارف اشتباه است. افزایش قیمت ها می توانند حقوق برابر را افزایش دهند. نرخ های بالاتر آب اجازه می دهد که آب و برق خدمات را به کسانی که در حال حاضر خدمت نیست و کسانی که در حال حاضر مجبور به خرید آب از فروشندگان با قیمت های بسیار بالا خدمات را گسترش دهد.

Year: 2002

Publisher : ELSEVIER

By : Peter Rogersa , Radhika de Silva , Ramesh Bhatia

File Information: English Language/ 17 Page / size: 131 KB

Download

 

سال : 1381

ناشر : ELSEVIER

کاری از : پیتر راجرزا، رادیکا سیلوا، رامش باتیا

اطلاعات فایل : زبان انگلیسی / 17 صفحه / حجم : KB 131

 

لینک دانلود

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید