بررسی اعتماد و امنیت در تجارت الکترونیکی[taliem.ir]

بررسی اعتماد و امنیت در تجارت الکترونیکی B2C

چکیده

شرکت های تجارت الکترونیکی در حال ایجاد خدمات بسیار زیاد آنلاین و بهره برداری از فرصت های ارایه شده توسط  اینترنت می باشند. در نوع B2C ازتجارت الکترونیکی، مشتریان با خرید الکترونیکی از عرضه کنندگان یا واسطه ها به  ارضای نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند. از دیدگاه مصرف کننده، این خطر تا حد زیادی در حال حاضر وجود  دارد، زیرا محصولات از لحاظ فیزیکی نمی تواند قبل از پرداخت بازرسی شود و همچنین قبل از تحویل کالا یک بازه  زمانی نیز وجود دارد. مصرف کنندگان به ارسال سریع کالا به محض دریافت هزینه توسط تجار الکترونیک مجبور هستند که اعتماد کنند. بنابراین هدف کلی این تحقیق بررسی اعتماد و امنیت در تجارت الکترونیکی B2C می باشد. اطلاعات پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه (پرسشنامه ای در 2 بخش در 44 سوال) جمع آوری شد. حجم نمونه طبق کفایت نمونه گیری در روش معادلات ساختاری 78 نفر است. پایایی متغیرهای مکنون همگی در بازه قابل قبول قرار دارد. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرم افزار Smart PLS-Graph نسخه 3.2.1 استفاده شد. نتایج نشان داد سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده، اعتماد آنلاین، امنیت آنلاین، کیفیت سیستم و رضایتمندی بر قصد استفاده مجدد تاثیر معنی داری دارد.

مقدمه

تجارت الکترونیکی را خرید و فروش از طریق شبکۀ اینترنت تعریف میکننـد (چـافی،2002)ریپـورت و جاورسـکی (2001) نیز با توجه به نقطۀ آغاز و پایان مبادلۀ 4نوعِ گوناگونِ تجارت الکترونیکی که شامل مبادلۀ شـرکت بـا مشـتري ،(B2C)مبادلۀ مشتري با شرکت  ،(C2B)مبادلۀ شرکت با شرکت (B2B) و مبادلۀ مشتري با مشتري(C2C) است را در فضاي سایبر شناسایی کرده اند )ریپورت و جاورسکی، .(2001در نوع B2Cازتجارت الکترونیکـی، مشـتریان بـا خریـد الکترونیکی از عرضهکنندگان یا واسطهها به ارضاي نیازهـا و خواسـته هاي خـود اقـدام میکننـد. در ایـن نـوع از تجـارت الکترونیکی مصرفکنندگان اغلب به جمع آوري اطلاعات و یا خرید محصـولات و خـدماتی چـون کتـاب، موسـیقی، نـرم افزارهاي رایانهاي، بلیط هواپیما، رزرو هتل و… میپردازنـد (کـلتر، 2003)در مـدلهاي B2Cاعتمـاد مشـتریان یکـی از فاکتورهاي کلیدي و از عناصر اصلی موفقیت تجارت است تا آنجا که بسیاري از صـاحب نظران کلیـد موفقیـت در تجـارت الکترونیکی را ایجاد و استقرار فراگرد مطمئن و مورد اعتماد براي خریدار میدانند.

ABSTRACT

E-commerce companies are creating many online services and exploiting the opportunities offered by the Internet. In the B2C type of electronic trading, customers make electronic purchases from suppliers or intermediaries to meet their needs and desires. From the consumer point of view, this risk is present to a large extent, because products can not be physically inspected before payment, and there is also a time period before the goods are delivered. Consumers are forced to trust the fast shipping of goods upon receipt of the fees by electronic merchants. Therefore, the overall objective of this study is to examine the trust and security of B2C e-commerce. The research data were collected by distributing the questionnaire (a questionnaire in two sections in 44 questions). Sample size according to structural sampling method is 78 people. The reliability of all variables is all within an acceptable range. For model testing, the least squares were used and Smart PLS-Graph software version 3.2.1 was used. Results showed that perceived usefulness, perceived ease of use, online trust, online security, system quality and satisfaction with intention to reuse had a significant effect.

INTRODUCTION

E-commerce is defined as buying and selling via the Internet (Chaphi, 2002). Ryport and Javersky (2001) also consider the beginning and the end of the exchange of four different types of e-commerce that include customer-sharing, (B2C) customer-to-customer exchanges , (C2B) is a B2B exchange and C2C customer exchange (CyP) (Ripport & Javersky, 2001). In the B2C type of electronic trading, customers are provided with electronic purchases from suppliers or intermediaries to meet their needs. And their desires. In this type of e-commerce, consumers often collect information Or buying products and services such as books, music, computer software, airplane tickets, hotel reservations, etc. (Colet, 2003). In B2C models, customer confidence is one of the key factors that are key to the success of business, as many The key to success in business Establishing and establishing a trusted and trusted process for the buyer.

Year: 2017

Publisher : International Conference on Basic Research in Electrical Engineering

By : Khadija Sabripor

File Information: Persian Language/ 14 Page / size: 611 KB

Download

سال : 1396

ناشر : کنفرانس بین المللی تحقیقات بنیادین در مهندسی برق

کاری از : خدیجه صبری پور

اطلاعات فایل : زبان فارسی / 14 صفحه / حجم : KB 611

آموزش دانلود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید