Human needs and utility[taliem.ir]

Human needs and utility maximization

ABSTRACT

Purpose – The purpose of this paper is to provide alternatives to the economic man image of human behavior and incorporate these alternative images which are based on motivational needs into utility analysis. Design/methodology/approach – Empirically derived psychological variables define the individual’s personality type in terms of an altruistic or non-altruistic orientation. These variables are incorporated into the individual’s utility function, and an analysis is made of utility maximization based on human needs. Findings – Behavioral and motivational characteristics of individuals are relatively constant and are a function of the underlying personality traits of the individuals. Empirical support is offered for these characteristics, they are incorporated into the individual’s utility function, and an analysis if performed on the interactions between individuals. Originality/value – This paper not only goes beyond the economic man image of human behavior to analyze altruistic and selfish behavior but also analyzes the utility functions of both potential donors and recipients.

INTRODUCTION

Research that has emerged in recent years is concerned with the existence and behavioral implications of utility interdependence in order to provide alternatives to economic models based on the assumption of the economic man. The economic man is one who has insatiable wants and who strives for maximum satisfaction with minimum sacrifice and effort in the attainment of more goods or monetary rewards accruing to him exclusively. Being a rational and objective maximizer, he must balance the utilities he gains from monetary rewards against the disutilities he experiences in the pursuit of them. The  economic man’s satisfaction is independent of the income or satisfaction of anyone else, and, in fact, his relationships with others are undefined. The economic man assumption does not deal with man’s relationship with people or with their goods, but only with his own goods. A number of economists argue that the economic man is a reasonable representation of human behavior in a competitive market economy where the individual’s behavior is rewarded. In addition, the economic man assumption may be a necessary simplification. Bowles and Gintis (2000) demonstrate that the Walrasian model would not hold if it were not based on the self-interested and rational economic man assumption.

چکیده

هدف – هدف این مقاله ارائه جایگزینی برای تصویری از رفتار انسان انسان اقتصادی است و این تصاویر جایگزین را که مبتنی بر نیازهای انگیزشی به تجزیه و تحلیل سودمند است، ترکیب می کند. طراحی / روش شناسی / رویکرد – متغیرهای روانشناختی مشتق شده به صورت تجربی، نوع شخصیت فرد را با توجه به جهت گیری غیرمستقیم یا غیرقابل انکار تعریف می کنند. این متغیرها به کارکرد ابزار فردی تعبیر شده است و تحلیل بر اساس حداکثر سازی ابزار بر اساس نیازهای انسانی صورت گرفته است. یافته ها – ویژگی های رفتاری و انگیزشی افراد نسبتا پایدار هستند و از ویژگی های شخصیتی درونی افراد هستند. پشتیبانی تجربی برای این ویژگی ها ارائه شده است، آنها در عملکرد سود فردی قرار می گیرند و اگر بر روی تعاملات بین افراد انجام شود، آنالیز انجام می شود. اصالت / ارزش – این مقاله نه تنها تصویر تجربی انسان از رفتار انسانی را برای تحلیل رفتارهای خودخواهانه و آلتوسوالی فراتر می رود، بلکه توابع سودمندی هم اهدا کنندگان و هم گیرندگان بالقوه را تحلیل می کند.

مقدمه

تحقیقاتی که در سال های اخیر بوجود آمده است، مربوط به وجود و پیامدهای رفتاری وابستگی به ابزار در جهت ارائه جایگزینی به مدل های اقتصادی بر پایه فرض انسان اقتصادی است. انسان اقتصادی کسی است که خواسته های ناپایدار دارد و برای رسیدن به حداکثر رضایت با حداقل فداکاری و تلاش در دستیابی به کالاهای بیشتری یا پاداش های مالی که به طور انحصاری به دست می آید، تلاش می کند. به عنوان یک حداکثر کننده عقلانی و عینی، او باید خدماتی را که او از پاداش های پولی علیه اختلال هایی که او در دستیابی به آنها تجربه می کند، تعادل ببخشد. رضایتمندی انسان اقتصادی مستقل از درآمد و یا رضایت هر شخص دیگری است و در واقع، روابط او با دیگران مشخص نیست. فرضیه اقتصادی انسان با رابطه انسان با مردم یا با کالاهای خود ارتباط برقرار نمی کند، بلکه فقط با کالاهای خود است. تعدادی از اقتصاددانان استدلال می کنند که انسان اقتصادی نماینده معقول رفتار انسانی در یک اقتصاد بازار رقابتی است که در آن رفتار فرد مورد پاداش قرار می گیرد. علاوه بر این، فرضیه اقتصاد انسان ممکن است ساده سازی لازم باشد. Bowles و Gintis (2000) نشان می دهند که مدل والریس در صورتی که مبتنی بر فرض شخصی و ذهنی اقتصاددان نیست، برآورده نشود.

Year: 2011

Publisher : IJSE

By :  Katherine B. Freeman 

File Information: English Language/ 13 Page / size: 84.79 KB

Download

سال : 1390

ناشر : IJSE 

کاری از : کاترین ب. فریمن

اطلاعات فایل : زبان انگلیسی / 13 صفحه / حجم : KB 84.79

لینک دانلود

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید