A combined methodology for supplier selection and performance evaluation[taliem.ir]

A combined methodology for supplier selection and performance evaluation

ABSTRACT

Today, organizations that wish to carry on the sustainable growing need a robust strategic performance measurement and evaluation system because of changing demands of consumers, reduced product life cycle, competitive and globalised markets. In this study, a new methodology is introduced and proposed for increasing the supplier selection and evaluation quality. The new approach considers both qualitative and quantitative variables in evaluating performance for selection of suppliers based on efficiency and effectiveness in one of the biggest car manufacturing factory in Turkey. This new methodology is realized in two steps. In the first stage, qualitative performance evaluation is performed by using fuzzy AHP (Analytical Hierarchical Process) in finding criteria weights and then fuzzy TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) is utilized in finding the ranking of suppliers. So, qualitative variables are transformed into a quantitative variable for using in DEA (Data Envelopment Analysis) methodology as an output called quality management system audit. In the second stage, DEA is performed with one dummy input and four output variables, namely, quality management system audit ,warranty cost ratio, defect ratio, quality management. As a result, comparing with the present system applied by the car factory, the new method seems to be some advantages and superiorities for making the decision in buying the quality car luggage side part (panel) by selecting the suitable supplier(s) in an automotive factory of Turkey.

INTRODUCTION

To choose the right supplier deals, with an important evaluation, and selection problems in the purchasing function of a business. A good supplier selection makes a significant difference to an organization’s future to reduce operational costs and improve the quality of its end products. There have been a lot of factors in today’s global market in which that influence companies to search for a competitive advantage by focusing on purchasing raw materials and component parts represents the largest percentage of the total product cost. For instance, high technology products such as motor vehicles, railroad&transport equipment,  machinery&equipment components, purchased materials and services account for up to 80% of the total product cost. Therefore, selecting the right suppliers is a key to the procurement process and represents a major opportunity for companies to reduce costs. On the other hand, selecting the wrong suppliers can cause operational and financial problems (Weber, Current, & Benton, 1991).

چکیده

امروزه سازمان هایی که مایل به انجام رشد پایدار هستند نیازمند یک سیستم اندازه گیری و ارزیابی عملکرد استراتژیک قوی به دلیل تغییر نیاز مصرف کنندگان، کاهش چرخه زندگی محصول، بازار رقابتی و جهانی شدن است. در این مطالعه، یک روش جدید معرفی شده است و برای افزایش انتخاب و کیفیت ارزیابی عرضه کننده پیشنهاد شده است. رویکرد جدید، متغیرهای کیفی و کمی را در ارزیابی عملکرد انتخاب تامین کنندگان بر اساس کارایی و کارایی در یکی از بزرگترین کارخانه های تولید خودرو در ترکیه، مورد بررسی قرار می دهد. این روش جدید در دو مرحله متوجه می شود. در مرحله اول، ارزیابی کیفی عملکرد با استفاده از AHP فازی (فرایند سلسله مراتبی تحلیلی) در پیدا کردن معیارهای وزن انجام می شود و سپس TOPSIS فازی (تکنیک برای ترجیح سفارش با شباهت به راه حل ایده آل) در یافتن رتبه بندی تامین کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، متغیرهای کیفی به یک متغیر کمی برای استفاده در روش DEA (تحلیل پوشش داده ها) به عنوان خروجی به نام حسابرسی سیستم مدیریت کیفیت تبدیل می شوند. در مرحله دوم، DEA با یک ورودی ساختگی و چهار متغیر خروجی، یعنی حسابرسی سیستم مدیریت کیفیت، نسبت هزینه گارانتی، نسبت نقص، مدیریت کیفیت، انجام می شود. در نتیجه، در مقایسه با سیستم کنونی کارخانه خودرو، روش جدید به نظر می رسد برخی از مزایا و برتری ها برای تصمیم گیری در خرید بخشی از چمدان با کیفیت خودرو (پانل) با انتخاب تامین کننده (ها) مناسب در یک کارخانه خودرو ترکیه.

مقدمه

برای انتخاب معاملات مناسب عرضه کننده با ارزیابی مهم و مشکلات انتخاب در عملکرد خرید یک کسب و کار. انتخاب عرضه کننده خوب، تغییرات قابل توجهی را برای آینده سازمان به منظور کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود کیفیت محصولات پایان می دهد. عوامل متعددی در بازار جهانی امروز وجود دارد که در آن شرکت ها برای شرکت در جستجوی مزیت رقابتی با تمرکز بر خرید مواد اولیه و اجزای آن، بزرگترین درصد کل هزینه محصول را تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان مثال، محصولات فن آوری بالا مانند وسایل نقلیه موتوری، وسایل نقلیه راه آهن و حمل و نقل، اجزای ماشین آلات و تجهیزات، مواد و خدمات خریداری، تا 80٪ کل هزینه محصول را تشکیل می دهند. بنابراین، انتخاب تامین کنندگان مناسب کلید پروسه تهیه است و نشان دهنده یک فرصت بزرگ برای شرکت ها برای کاهش هزینه ها است. از سوی دیگر، انتخاب تامین کنندگان اشتباه می تواند مشکلات عملیاتی و مالی را ایجاد کند (Weber، Current، & Benton، 1991).

Year: 2011

Publisher : ELSEVIER

By : Mithat Zeydan , Cüneyt Çolpan , Cemal Çobanog˘lu

File Information: English Language/ 11 Page / size: 221 KB

Download

سال : 1390

ناشر : ELSEVIER

کاری از : میتات زیدان، سینت چلپان، چماق چوبانگ گلو

اطلاعات فایل : زبان انگلیسی / 11 صفحه / حجم : KB 221

لینک دانلود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید