niroye ksalamat-taliem-ir

نيروي كلمات تمثيل و كننده دگرگون هاي جهاني

آیا تاكنون عميقاً تحت تأثير سـخنان كسـي قـرار گرفتـه ايـد؟ آيـا هنـوز كلمـات <جـان.اف كنـدي > <وينسون چرچيل> يا <مارتين لوتركينگ> را به خاطر مي آوريد؟ اين اشخاص با كلام نافـذ خـود نـه فقط من و شما، بلكه ملتي را تحت تأثير قرار دادند حتّي و بعـد از مرگشـان هـم هنـوز سخنانشـان ديگران را تكان می دهد. اما آيا هرگز به اين فكر افتاده ايد كه كلماتي كه به طور عادتي از آنها استفاده می كنيد داراي چه قدرت جادويي اي بـراي ايجاد و روحيه مثبت يا ايجاد غم و افسردگي هستند؟ آيا كلماتي كه به كار ميبريد، سازنده اند يا نابود كننده؟ آیا در شـما اميد ايجاد كنند يا نااميدي؟ براي اينكه تأثير شگفت انگيز كلمات را در روحيه تغيير دريابيد، اين بار كـه خواسـتيد بـه بيان احساسات خود بپردازيد، آگاهانه در انتخاب كلمات دقت كنيد .
كلمات چنان قدرتي دارند كه ميتوانند آتش جنگي را بيفروزند و يا صلحي را برقرار سازند. رابطه اي را به نابودي كشانند و يا آن را محكمتر كنند.

برداشت و احساس ما نسبت به هر چيز بسته به معنایی است كه به آن چيز می دهيم. كلماتي كه آگاهانه يا ناآگاهانه براي بيان يك وضعيت انتخاب می كنيم بلافاصله معنـاي آن را در نظرمـان دگرگـون و می كننـد. در نتيجه احساسمان را تغيير می دهند اگر ضمن تعريـف واقعـه اي آن را <فاجعـه> بناميـد يـا آن را <کمی مـأيوس کننده> بخوانيد، احساستان در برابر آن فرق نمی كند؟ اگر مسأله اي را <مشكل بـزرگ> و يـا <اشـكال جزئـي> قلمـداد كنيـد، آيـا شدت احساستان به نسبت آن يكسان است؟ اگر موضوعي را به كه آن ايمان داريد با من در ميـان گذاريـد و مـن بگـويم اشتباه است چه؟ اگر بگويم افكارتان به كلّي غلط است چه؟ بدتر از آن اگر بگويم دروغ ميگوييد چه؟« آيا اين طـرز سخن گفتن روابط ما را تيره نمی كند؟ سالها پيش، كشفي كردم كه براي هميشه بر زندگي من اثر گذاشت. در يك جلسه اداري با دو نفـر از همكـاران نشسـته بوديم كه خبر بدي به ما رسيد. شدت احساسات هر يك از ما به نسبت آن خبر متفاوت بود. مهمتر آنكه هـر يـك از مـا، احساسش را با كلمة متفاوتي بيان مي كرد. من ميگفتم ،«خشمگينم» دومی می گفـت < آزرده ام > سـومی اظهـار ميکرد <ناراحتم> يادم است كه كلمه ناراحتم براي بيان چنان وضعيتي، در نظر من بسيار احمقانه جلـوه مـيكـرد! مـن ناراحـت نبودم و جالب اينكه نه چنین احساسي داشتم و نه براي بيان آن از چنان كلمه اي استفاده مي كردم. با خود فكر كردم اگـر نوع كلماتي را كه به كار ميبريم تغییر دهيم، آيا در الگوي عاطفي ما نيز تغيير ايجاد ميشود؟

بیشتر بدانید..


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید