هوش تجاری و اهداف آن در سازمان
هوش تجاری یا BI چیست؟
امروزه هوش تجاری یکی از ابزارهای مهم در سازمان های دولتی و خصوصی بحساب می آید و بودن آن کمک بسیاری به موفقیت و رشد سازمان می کند بطوری که امروزه وجود آن جز ضروریت ها بحساب می آید و قدرت رقابت پذیری یک سازمان را افزایش می دهد.
در واقع به مجموعه ای ابزارها , روش ها ,فرایندها ,معماری ها و فناوری ها که با جمع آوری و اتخاذ تصمیم ها به کسب و کار کمک می کند و داده های خام را به اطلاعات مفید و دانش تبدیل می کند هوش تجاری یا BI یا (Business Intelligence) می گویتد.
این داده های خام می تواند از مواد اولیه، طراحی، تولید، فروش، منابع انسانی، حسابداری و بخش های مختلف دیگر بدست آید که با یکدیگر در ارتباط باشند و بتوان از آن اطلاعات مفید دریافت کرد.
هوش تجاری اهداف خاصی را برای سازمان دنبال می کند این اهداف شامل :
1) کاهش هزينه ها
2) بالا بردن ميزان فروش
3) بالا بردن ميزان رضايت مشتري
4) تنظيم قيمت ها به نحو مطلوب
5) تشخيص زودهنگام خطرات و فرصت ها
6) ايجاد توانايي اتخاد تصميم هاي سريع در سازمان و غیره.. می شود.
برای دانلود و خواندن مطالب بیشتر در این زمینه برروی لینک کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!