توضیحات
چکیده
اين مقاله برخي از نتايج اصلي دو تحقيق انجام شده در زمينه مدلهاي پيشبيني تصادفات در راهها و تقاطع هاي چراغدار درون شهري را بيان ميكند. هدف اساسي از انجام اين تحقيقات ايجاد مدلهاي كاربردي ميباشد تا بتوان با استفاده از آنها تعداد تصادفات قابل انتظار را در راه ها و تقاطع ها تا حد امكان با دقت پيش بيني نمود. ارتباط بين فراواني تصادفات و متغيرهاي مستقل با كمك تكنيك هاي مدلسازي خطي تعميم يافته با توزيع دو جمله اي منفي بررسي شد. براي تعيين بهترين برازش توزيع به داده هاي تصادف از آزمون كي-دو استفاده شد و مناسب بودن برازش مدل از طريق دويانس/درجه آزادي و χ 2پيرسون/درجه آزادي كنترل گرديد. معتبرسازي مدلها با استفاده از آزمون استيودنت حالت دو نمونه وابسته بررسي گرديد. با استفاده از فاكتور كاهش تصادفات تأثير نسبي هر يك از متغيرها بر فراواني تصادفات خسارتي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج مدلهاي آماري، رابطه مهم بين مشخصات هندسي، عامل كنترل و مشخصات ترافيكي را با فراواني تصادفات آشكار كرد و مشخص گرديد به ترتيب 8و 6متغير در ايمني راهها و تقاطع هاي چراغدار اثرگذار ميباشد. متغيرهاي مؤثر بر ايمني قطعات راه شامل حجم ترافيك عبوري، درصد كاربري تجاري، مسكوني/تجاري، عرض مسير، طول مسير و پاركينگ حاشيهاي، تعداد دوربرگردان هاي مياني، يكطرفه بودن مسير و متغيرهاي اثرگذار بر ايمني تقاطعهاي چراغدار شامل عرض ميانه در شاخه تقاطع، تعداد فازها به ازاي هر سيكل، حجم ترافيك عبوري مستقيم، گردش به چپ و زاويه بين شاخه فرعي و اصلي ميباشد.
مقدمه
يكي از نتايج نامطلوب و اجتناب ناپذير سيستم حملونقلي، تصادفات ترافيكي است. تصادفات ترافيكي باعث از دست رفتن جان انسانها، از دست رفتن توانايي كار و توليد در جامعه و سبب جراحات رواني، غم و غصه ميشود. تعداد و شدت تصادفات در كشورهاي در حال توسعه در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته چندين برابر است . به منظور بهبود ايمني ترافيك، هر جزء سيستم حمل و نقلي بايد در تحقيقات ايمني ترافيك مورد توجه قرار گيرد. راهها ريانهاي ارتباطي جوامع بحساب مي آيند. تقاطعها نيز يكي از پيچيده ترين وضعيتهاي ترافيكي است كه رانندگان با آن مواجه ميشوند. ايمني در شبكه معابر شهري بهخصوص در شهرهاي بزرگ مسئله حائز اهميتي ميباشد.
ABSTRACT
This paper describes some of the main findings of two researches on prediction models of accidents in inland-going signaling roads and intersections. The main objective of this research is to create functional models in order to accurately predict the expected number of crashes in roads and intersections as far as possible. The relationship between frequency of accidents and independent variables with the help of generalized linear modeling techniques with negative binomial distribution was investigated. Chi-square test was used to determine the best fit of the distribution to the accident data. Suitability of the fitting of the model was controlled by freedom / degree of freedom and χ 2 Pearson / degree of freedom. Validation of models was investigated using Student’s mode test of two dependent samples. Using the crash reduction factor, the relative effect of each variable on the frequency of damage accidents was investigated. The results of the statistical models revealed the important relationship between geometric characteristics, control factor and traffic characteristics with the frequency of accidents, and it was determined that 8 and 6 variables are effective in safety of the signalized roads and intersections. Variables affecting road safety include traffic volume, commercial traffic, residential / commercial, route width, path length and marginal parking, number of intermediate and middle turntables, direction unidirectional and effective variables on the safety of the illuminated intersections, including the median spacing in the intersection branch, The number of phases per cycle, the volume of direct traffic, the left turn and the angle between the sub branch and the main.
INTRODUCTION
One of the undesirable and unavoidable consequences of the transit system is traffic accidents. Traffic accidents cause loss of life, loss of ability to work and production in the community and cause mental illness, sadness and grief. The number and severity of accidents in developing countries is several times as much as developed countries. In order to improve the safety of traffic, each component of the transportation system should be considered in traffic safety research. The ways of communicating communities are considered. Intersections are one of the most complex traffic conditions that drivers face. Safety in the urban road network, especially in big cities, is an issue of great importance.
Year: 2011
Publisher : Sixth National Congress on Civil Engineering
By : Asghar Vatni Scooyi, Pejman Bahmani Nia
File Information: persian Language/ 8 Page / size: 234 KB
Only site members can download free of charge after registering and adding to the cart
سال : 1390
ناشر : ششمین کنـگره ملی مهنـدسی عمـران
کاری از : اصغر وطنی اسکویی ، پژمان بهمنی نیا
اطلاعات فایل : زبان فارسی / 8 صفحه / حجم : KB 234
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.