Vascular.Diseases.for.the.Non-Specialist.An.Evidence-Based.Guide.[taliem.ir]

Vascular Diseases for the Non-Specialist

ABSTRACT

Scientifc valid evidence may be acquired from a number of studies capable of supporting or denying a theory about a healthcare treatment, a diagnostic intervention, or about the frequency of occurrence of a health event. However, the translation of scientifc knowledge into decisions in healthcare requires methodological expertise and comprehension of the potentials and limitations of each type of evidence. In this chapter, we invite the readers to think more scientifcally in their daily practice. We didactically discuss relevant aspects related to the clinical question and study design, and we use this discussion to guide the reader to an improved comprehension of how to use systematic reviews in the context of evidence-based healthcare. Finally, we present some tools and resources to help professionals to search for qualifed and preapraised evidence to inform their clinical decisions.

INTRODUCTION

   Any question addressing a clinical problem has four essential elements: patients (P), intervention (I), comparison (C), and outcomes of interest (O) . This structure is commonly referred as PICO question. For example, one could be interested in the effects of cilostazol (Intervention) in comparison with placebo or other antiplatelet agents (Comparison) in the initial claudication distance (Outcome) of patients with stable intermittent claudication (Patient) . More recently, an additional element has been introduced to the PICO question: the study design (S) . The PICOS question structure is informative because it highlights the fact that not all evidence is appropriate to answer a specifc clinical question. In this example, the scientifc question was related to the effcacy of a therapy and we would be interested in a randomised clinical trial (an  experimental study) where two groups of participants with a disease receiving different treatments according to a randomised allocation are compared. Clinical trials may be regarded as fair, unbiased evaluations, when conducted according to high standard methods.   Despite the hype about the substance of clinical trials, they are not the optimal study design to answer all types of clinical questions. This is basically linked to the research method itself: different clinical questions require different types of studies (Table 1.1) , and the design of the clinical trials is suitable for answering questions about effcacy.

چکیده

شواهد معتبر علمی ممکن است از تعدادی از مطالعاتی که قادر به حمایت یا رد نظریه در مورد درمان مراقبت های بهداشتی، مداخلات تشخیصی و یا فرکانس وقوع یک رویداد بهداشتی باشد، به دست می آید. با این حال، ترجمه دانش علمی به تصمیم گیری در مورد مراقبت های بهداشتی نیاز به تخصص متدولوژی و درک پتانسیل ها و محدودیت های هر نوع شواهد دارد. در این فصل، از خوانندگان دعوت می کنیم تا به صورت علمی بیشتر در فعالیت روزانه خود فکر کنند. ما به طور مستمر جنبه های مربوط به سوال بالینی و طراحی مطالعه را مورد بحث قرار می دهیم و از این بحث استفاده می کنیم تا خواننده را به درک بهتر در مورد نحوه استفاده از بررسی های سیستماتیک در زمینه مراقبت های بهداشتی مبتنی بر شواهد راهنمایی کنیم. در نهایت، ما برخی از ابزارها و منابع را برای کمک به متخصصان برای جستجوی شواهد کافی و پیشگام برای ارائه راهکارهای بالینی خود ارائه می کنیم.

مقدمه

هر گونه سوال در مورد یک مشکل بالینی دارای چهار عنصر ضروری است: بیماران (P)، مداخله (I)، مقایسه (C) و نتایج منافع (O). این ساختار معمولا به عنوان سوال PICO نامیده می شود. برای مثال، می توان از اثرات cilostazol (Intervention) در مقایسه با پلاسبو یا سایر داروهای ضد تلقیح (مقایسه) در فاصله اولیه انزال (نتایج) بیماران مبتلا به لرزش متناوب متناوب (بیمار) علاقه مند شد. اخیرا، یک عنصر اضافی به سوال PICO: طراحی مطالعه (S) معرفی شده است. ساختار سوال PICOS آموزنده است، زیرا این واقعیت را نشان می دهد که تمام مدارک مناسب برای پاسخ به یک سوال بالینی مشخص نیست. در این مثال، سوال علمی مربوط به اثربخشی درمان بود و ما علاقه مند به یک کارآزمایی بالینی تصادفی (یک مطالعه تجربی) بودیم که در آن دو گروه از شرکت کنندگان مبتلا به بیماری که درمان های مختلف را با توجه به تخصیص تصادفی مقایسه می کردند مقایسه می شد. آزمایش های بالینی ممکن است در صورت ارزیابی منصفانه و بی طرفانه، با توجه به روش های استاندارد انجام شود. علیرغم کلاهبرداری در مورد مواد آزمایشات بالینی، آنها برای طراحی پاسخ مطلوب برای پاسخگویی به انواع سوالات بالینی نیستند. این اساسا به روش خود مرتبط است: سؤالات بالینی مختلف نیاز به انواع مختلف مطالعات (جدول 1.1) و طراحی آزمایشات بالینی برای پاسخ دادن به سوالات در مورد اثربخشی مناسب است.

Year: 2016

Publisher: SPRINGER

By :  Tulio Pinho Navarro , Alan Dardik,Daniela Junqueira , Ligia Cisneros

File Information: English Language/ 279 Page / size: 4.34 MB

Download tutorial

سال : 1395

ناشر : SPRINGER

کاری از : تولیو پینو نواررو، آلن داریک، دانیال Junqueira، لیگیا سیسنروس

اطلاعات فایل : زبان انگلیسی / 279 صفحه / حجم : MB 4.34

لینک دانلود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید