Knowledge management vs. data mining Research trend, forecast and[taliem.ir]

Knowledge management vs. data mining: Research trend, forecast and citation approach

ABSTRACT

Knowledge management (KM) and data mining (DM) have become more important today, however, there are few comprehensive researches and categorization schemes to discuss the characteristics for both of them. Using a bibliometric approach, this paper analyzes KM and DM research trends, forecasts and citations from 1989 to 2009 by locating headings ‘‘knowledge management’’ and ‘‘data mining’’ in topics in the SSCI database. The bibliometric analytical technique was used to examine these two topics in SSCI journals from 1989 to 2009, we found 1393 articles with KM and 1181 articles with DM. This paper implemented and classified KM and DM articles using the following eight categories—publication year, citation, country/territory, document type, institute name, language, source title and subject area— for different distribution status in order to explore the differences and how KM and DM technologies have developed in this period and to analyze KM and DM technology tendencies under the above result. Also, the paper performs the K–S test to check whether the distribution of author article production follows Lotka’s law. The research findings can be extended to investigate author productivity by analyzing variables such as chronological and academic age, number and frequency of previous publications, access to research grants, job status, etc. In such a way characteristics of high, medium and low publishing activity of authors can be identified. Besides, these findings will also help to judge scientific research trends and understand the scale of development of research in KM and DM through comparing the increases of the article author. 

INTRODUCTION

Knowledge management (KM) does not carry its name accidentally because management normally means that ‘something’ has to be managed (Wiig, Hoog, & Spex, 1997). Since Polanyi’s discussion of the distinction between explicit and tacit knowledge (Polanyi, 1966), researchers were developed a set of management definitions, concepts, activities, stages, circulations, and procedures, all directed towards dealing with objects in order to describe the framework of KM as the KM methodology. Different KM working definitions, paradigms, frameworks, concepts, objects, propositions, perspectives, measurements, impacts, have been described for investigating the question of: What is KM? What are its methods and techniques? What is its value? And what are its functions  for supporting individual and organizations in managing their knowledge .

چکیده

مدیریت دانش (KM) و داده کاوی (DM) امروزه مهمتر شده است؛ با این حال، چندین تحقیق جامع و طرحهای طبقه بندی برای بحث در مورد ویژگی های هر دو آنها وجود دارد. با استفاده از رویکرد کتابشناختی، در این مقاله، تحولات تحقیقاتی KM و DM، پیش بینی ها و استنادها از سال 1989 تا 2009 با قرار دادن «مدیریت دانش» و «داده کاوی» در موضوعات در پایگاه داده SSCI تحلیل می شود. روش تحلیلی کتابشناختی برای بررسی این دو موضوع در مجلات SSCI از سال 1989 تا 2009 استفاده شده است، ما 1393 مقالات با KM و 1181 مقاله با DM را پیدا کردیم. این مقاله مقالات و مقالات KM و DM را با استفاده از هشت طبقه بندی سال انتشار، استناد، کشور / قلمرو، نوع سند، نام موسسه، زبان، عنوان منبع و حوزه موضوعی برای وضعیت توزیع مختلف به منظور بررسی تفاوت ها و نحوه استفاده فن آوری های KM و DM در این دوره توسعه یافته و به منظور تجزیه و تحلیل گرایش های KM و DM تحت نتیجه فوق. همچنین، مقاله انجام آزمون K-S برای بررسی اینکه آیا توزیع تولید مقاله نویسنده مطابق قانون لاکتا انجام می شود. یافته های تحقیق می تواند برای بررسی میزان بهره وری نویسنده با تجزیه و تحلیل متغیرهایی از قبیل سن و تاریخ علمی، تعداد و فراوانی نشریات قبلی، دسترسی به کمک های پژوهشی، وضعیت شغل و غیره، گسترش یابد. به همین ترتیب، ویژگی های فعالیت های چاپی بالا، متوسط ​​و کم از نویسندگان می توان شناسایی کرد. علاوه بر این، این یافته ها نیز کمک می کند تا روند تحقیقات علمی را محقق سازد و مقیاس توسعه تحقیقات در KM و DM را از طریق مقایسه مقادیر نویسنده مقاله درک کند.

مقدمه

مدیریت دانش (KM) نام خود را به طور تصادفی از بین نمی برد زیرا مدیریت معمولا به این معنی است که “چیزی” باید مدیریت شود (Wiig، Hoog، & Spex، 1997). از آنجا که بحث Polanyi در مورد تمایز بین دانش صریح و ضمنی (Polanyi، 1966)، محققان مجموعه ای از تعاریف، مفاهیم، فعالیت ها، مراحل، توالی ها و رویه های مدیریت را توسعه دادند، همه آنها به منظور برخورد با اشیا به منظور توصیف چارچوب KM به عنوان روش KM. تعاریف، پارادایمها، چارچوبها، مفاهیم، اشیاء، گزارهها، دیدگاهها، اندازهگیریها، تأثیرات، تعاریف مختلفی برای تحقیق در مورد این مسئله شرح داده شده است: KM چیست؟ روش ها و تکنیک های آن چیست؟ ارزش آن چیست؟ وظایف آن برای حمایت از فرد و سازمان ها در مدیریت دانش آنهاست.

Year: 2013

Publisher : ELSEVIER

By : Hsu-Hao Tsai

File Information: English Language/ 14 Page / size: 1.11 KB

Download

سال : 1392

ناشر : ELSEVIER

کاری از : هسو هئو تسای

اطلاعات فایل : زبان انگلیسی / 14 صفحه / حجم : KB 1.11

لینک دانلود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید