shenasae amor tahye-taliem-ir

شناسایی اصول تهیه بذر قارچ صدفی

قارچ ها نيز مانند گياهان هم به روش جنسي و هم به روش غير جنسي تكثير مي شوند. در روش جنسی به جاي بذر،توليد اسپور مي نمايند و اين اسپور داراي نيمي از صفات كلي قارچ بوده و وقتي كه دو اسپور غيرهمجنس ولي سازگار كنار هم قرار مي گيرند مي توانند توليد اندام باردهي نمايند. اين روش تكثير ممكن است اختلافات ژنتيكي متعددي از خود نشان دهند بنابراين در كارگاه هاي توليدي از اين روش جهت توليد فقط در آزمايشگاه ها جهت تهيه سويه هاي مناسب و مقاوم پر محصول از اين روش . قارچ استفاده نمي كنند فقط در آزمايشگاه ها جهت تهيه سويه هاي مناسب و مقاوم پر محصول از اين روش استفاده نموده و بعد از تست به روش غير جنسي براي تكثير استفاده مي كنند.

در روش تكثير غير جنسي از ميسليوم كه توسط كشت بافت تهيه شده استفاده مي گردد. براي توليد بذر قارچ يكي آزمايشگاه مورد نياز است. فاصله آزمايشگاه و سالن پرورش قارچ حداقل 500-600 متر باید باشد تا آلودگی ايجاد نشود. هنگام احداث آزمايشگاه جهت باد هم بايد در نظر گرفته شود. اگر واحد تهيه كمپوست هم داشته
باشيم. نبايد وزش باد از سالن هاي نگهداری كمپوست به طرف آزمايشگاه باشد.
توليد بذر بايد در شرايط كاملا استريل انجام گيرد. براي توليد بذر همانطور كه گفته شد از بافت قارچ و گاهی اوقات نيز از هاگ اسپور استفاده مي شود.برای تهیه قارچ (ميسليوم) در آزمایشگاه کاملا استریل یک نمونه از قارچ سالم را كه از بستر كشت انتخاب كرده ايم را در الكل خالص فرو برده و به سرعت از روي شعله عبورمي دهيم تا ضدعفونی گردد. سپس تكه هاي بسيار نازكي از بافت دروني آن را جدا نموده روي محيط كشت قرار می دهیم.

بیشتر بدانید..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید