php

زبان برنامه نویسی پی اچ پی

زبان پی اچ پی چیست

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی تحت وب می باشد که در سال 1374 شمسی یا 1995 میلادی توسط آقای راسموس لردروف دانمارکی معرفی شد.پی اچ پی در واقع مخفف کلمه ی personal home page به معنی صفحه خانگی شخصی می باشد که بعد ها مخفف آن به php:hypertext preprocessor تغییر داده شد . جالب است بدانید براساس آماری که در سال 2013 میلادی یا 1394 شمسی گرفته شد زبان پی اچ پی روی 244 میلیون وب سایت و 201 میلیون وب سرور نصب شده بود که یک آمار عجیب و غریب جهت نمایش محبوبیت این زبان برنامه نویسی در بین عموم می باشد.

زبان پی اچ پی تاریخچه ی مفصلی دارد که روند تکاملی این زبان را نشان می دهد در واقع زبان پی اچ پی در اول از تعدادی کد با زبان C جهت نمایش رزومه ی سازنده ی این زبان برروی وب تشکیل شده بود که در طول زمان پس از گذشت سال ها به زبان برنامه نویسی محبوب پی اچ پی فعلی ارتقاء یافت.

این زبان تا به حال که این مقاله منتشر شده است نزدیک 20 نسخه خود را ارائه داده است که اولین نسخه ی آن در سال 1995 میلادی یا 1373 شمسی که همان نسخه ی 1 آن میباشد و در حال حاضر نسخه ی 7.3 آن ارائه شده است. پی اچ پی یک زبان کاملا رایگان می باشد که با مجوز خود پی اچ پی ارائه شده و استفاده از آن رایگان می باشد.

قابل ذکر است که CMS های حرفه ای زیادی با این زبان برنامه نویسی طراحی و ارائه شده است که بسیار موفق بوده اند مانند وردپرس ، جوملا ، دروپال و غیره ، بهتر است بدانید این زبان یک زبان شی گرا است.

این زبان برنامه نویسی قابل ادغام با زبان محبوب HTML می باشد که در زیر برنامه Hello World را با ادغام این زبان با زبان اچ تی ام ال ملاحظه می فرمایید.

<DOCTTYPE html !>
<"meta charset="utf-8>
</title>تست زبان پی اچ پی<title>

php?>
;'echo 'hello world
<?

همان طور که در کد فوق مشاهده می شود تمام کد های زبان پی اچ پی در تگ پی اچ پی نوشته شد.

ویژگی های زبان برنامه نویسی پی اچ پی

  • این زبان رایگان و شی گرا می باشد
  • پی اچ پی دارای جامعه ی جهانی می باشد که اسکریپت های مختلفی برای آن اینترنت به راحتی پیدا می شود
  • پی اچ پی روی اکثر پلتفرم ها قابل پیاده سازی می باشد مانند ویندوز و لینوکس و غیره
  • زبان برنامه نویسی راحتی می باشد به لحاظ آموزشی
  • زبان برنامه نویسی قدرتمند و کاربردی می باشد

و غیره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید