dastghah gardesh khon-taliem-ir

دستگاه گردش خون

ساختار قلب: قلب یک پمپ عضلانی مخروطی شکل است که در طرف چپ قفسه سینه ، بین دو شش ، روی دیافراگم قرار دارد. اندازه قلب هر کس با توجه به اندازه بدن او متقاوت است، اما به طور کلی یک قلب بالغ به طور متوسط دارای 14 سانتی متر طول و 9سانتی متر عرض با وزنی حدود 300 گرم است. قلب از نظر موقعیت آناتومیکی بین دو ریه قرار دارد و از سوی دیگر از جلو و عقب ، بین استخوان جناغ و ستون فقرات واقع شده است. نوک قلب یا انتهای آن به طرف پایین قفسه سینه ر حدود پنجمین دنده ی سمت چپ ستون مهره ها قرار دارد به همین دلیل است که فعالیت قلب را در حدود همین ناحیه از سینه به راحتی احساس کرد.

پوشش های قلب: قلب در پوششی از بافت هم بند لیفی سفید رنگ قرار دارد. این پوشش پری کاردیوم (آب شامه نام دارد) و متشکل از سه لایه است. این سه لایه به ترتیب از خارج به داخل عبارتند از: پری کاردیوم لیفی که به صورت کیسه ای قلب را در بر می گیرد. لایه ی داخلی این پوشش پری کاردیوم احشایی نام دارد که با بافت قلب در تماس است . لایه میانی که در بین دو لایه قبلی قرار دارد پری کاردیوم جداری نامیده می شود.

دیواره قلب: دیواره قلب از سه لایه مجزا تشکیل شده است. لایه بیرونی اپی کاردیوم نام دارد که با پری کاردیوم احشایی مجاور است. این لایه متشکل از بافت هم بند است که توسط اپی دلیوم پوشیده شده و شامل مویرگ های خونی ، مویرگ های لنف ، و تارهای عصبی است.

بیشتر بدانید..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید