Emotional[taliem.ir]
اطلاع رسانی-Notices

Emotional Engineering, Vol. 6

ارسال شده در ژوئن 14, 2018 در 11:15 ق.ظ توسط / بدون دیدگاه

ABSTRACT

This chapter points out that to cope with the rapidly expanding open world where there are no  oundaries and where changes are frequent and extensive and requirements are too much  iversified, we need to step out of the traditional engineering framework of Max Webers  weckrationalitaet or instrumental rationality or in another word, the world of explicit knowledge and move toward the world of Wertrationalitaet or value rationality. Values are evaluated based onperformance in traditional engineering. But this performance has been none other than functions. So, value in the traditional engineering is very objective. And it is discussed in the  ramework of theoretical rationality. But to change our minds from instrumental or means-ends  ationality to value rationality, we should look at value on a personal basis, i.e., value tomorrow will be very much subjective and personal. And products and services will be developed to generate such personal values. The basic framework of our engineering tomorrow will be value-oriented  ationality.

INTRODUCTION

 Max Weber  proposed two types of rationalities: Zweckrationalitaet andWertrationalitaet (Fig.  .1). Zweckrationalitaet is purposive or instrumental rationality. In most discussion about  ationality today is about Zweckrationalitaet. We have been pursuing Zweckrationalitaet or  nstrumental rationality in our engineering. We would like to have theoretical background to realize  our goal. In other words, ends wererationally pursued and calculated. To put it in another word, the basic framework of our engineering today is explicit knowledge. Wertrationalitaet is value-oriented rationality. Weber associated it with motivation and emotion. So, it may be called Emotional Rationality. Herbert Simon  pointed out that rationality is bounded , so that we cannot   carry out optimizationif the problem space is very large and has many variables due to   omputationalcomplexity. Therefore, he proposed Satisficing (Satisfy + Suffice) beyond .the bounds of rationality

چکیده

این فصل به این نکته اشاره می کند که برای مقابله با دنیای آزاد به سرعت در حال گسترش است که در آن هیچ اتهامی وجود ندارد و تغییرات مکرر و گسترده و الزامات بیش از اندازه مورد سوءاستفاده قرار می گیرند، ما باید از چارچوب مهندسی سنتی ماکروبرایت ماکت و یا عقلانیت سازمانی ماکس وبر یا به عبارت دیگر، دنیای دانش صریح و حرکت به سمت جهان عقلانیت یا عقلانیت ارزش. ارزش ها بر اساس عملکرد در مهندسی سنتی ارزیابی می شوند. اما این عملکرد هیچ کس جز توابع نیست. بنابراین، ارزش در مهندسی سنتی بسیار هدفمند است. و آن را در عمق عقلانیت نظری مورد بحث قرار می دهد. اما برای تغییر ذهن ما از عقلانیت ابزار یا هدف، به منظور ارزش دادن به عقلانیت، باید ارزش را به صورت شخصی نگاه کنیم، به عنوان مثال، ارزش فردا بسیار ذهنی و شخصی خواهد بود. و محصولات و خدمات برای ایجاد چنین ارزشهای شخصی توسعه خواهند یافت. چارچوب اولیه مهندسی ما فردا عقلانی ارزش گرا خواهد بود.

مقدمه

ماکس وبر دو نوع عقلانیت را ارائه داد: Zweckrationalitaet andWertrationalitaet (شکل 1). Zweckrationalitaet عقلانیت هدفمند یا ابزارمند است. در اکثر بحث ها در مورد اخلاقیات امروز، درباره Zweckraoxyitaet است. ما در مهندسی ما دنبال Zweckrationalitaet یا عقلانیت nstrumental است. ما می خواهیم زمینه های نظری برای تحقق هدف خود داشته باشیم. به عبارت دیگر، به طور پیوسته پیگیری و محاسبه می شود. برای بیان آن به یک کلمه دیگر، چارچوب اصلی مهندسی ما امروز دانش صریح است. Wertrationalitalet عقلانیت ارزش گرا است. وبر آن را با انگیزه و احساسات مرتبط کرد. بنابراین، ممکن است آن را “عقلانی احساسی” نامید. هربرت سیمون اشاره کرد که عقلانیت محدود است، به طوری که ما نمی توانیم بهینه سازی انجام دهیم اگر فضای مشکل بسیار بزرگ است و به دلیل پیچیدگی عاملی بسیار متغیر است. بنابراین، او پیشنهاد رضایت (رضایت + کافی) فراتر از مرز عقلانیت است.

Year: 2016

Publisher : SPRINGER

By : Shuichi Fukuda

File Information: English Language/ 153 Page / size: 3.89 MB

Download 

سال : 1395

ناشر : SPRINGER

کاری از : شویچی فوکودا 

اطلاعات فایل : زبان انگلیسی / 153 صفحه / حجم : MB 3.89

 

لینک دانلود

پاسخ دهید